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[GELÖST] P0335 - Stand heute auf Parkplatz und der PU sprang nicht an...

  • Heute kam es bei meinem PU zu einem kleinen Zwischenfall ;(


    War unterwegs und auf dem Heimweg fuhr ich noch schnell einkaufern... Kam wieder zum Auto und da sprang er nicht mehr an...
    Batterie ok
    Anlasser ok


    War nur am örgeln, sprang aber nicht an... Panik... Nix ging mehr... Mehrmals versucht... Nichts...


    OK dachte ich mir... Gib dir nicht die Blöße und gib einfach auf... Die Passanten schauten schon alle... 8)


    Also Motorhaube auf und mal geschaut als ob ich Ahnung hätte... An allen Zündkabeln und Steckern mal etwas gewackelt und gedreht... Alles was mir sonst noch in die Hände fiel auch etwas auf richtigen Sitz gecheckt...
    Eingestiegen, Schlüssel gedreht und er sprang sofort an.


    AAAAAAAAber......


    SERVICE ENGINE SOON Lampe leuchtet...


    Erstmal ab nach hause... Diagnosegerät angeschlossen und dann kam eben der oben genannte Fehler


    P0335 - Kurbelwellen-Positions-Sensor A - Kurbelwinkelsensor - Fehlfunktion Stromkreis


    So... Und jetzt seit ihr dran... Was ist das für ein Problem und wie löse ich das?


    Und... Kann das auch damit zusammenhängen das mir der Truck vor ein paar Wochen 2 mal während der Fahrt ausgegangen ist?

    NOCH SITZT IHR DA OBEN, IHR FEIGEN GESTALTEN,
    VOM FEINDE BEZAHLT UND DEM VOLKE ZUM SPOTT.
    DOCH EINST WIRD WIEDER GERECHTIGKEIT WALTEN,
    DANN RICHTET DAS VOLK UND ES GNADE EUCH GOTT.
    (Karl Theodor Körner)


    MOMENT OF TERROR IS THE BEGINNING OF LIFE


    I'm one of the few people who lives what's called a low life

  • Und... Kann das auch damit zusammenhängen das mir der Truck vor ein paar Wochen 2 mal während der Fahrt ausgegangen ist?


    Zumindest ist das möglich. Ohne CKP-Signal kein Zündfunke! - Man muß dabei beachten, daß beim Nachmessen (zB. mit Oszi) oft ein Signal vorhanden ist und man denkt, es wäre alles gut. Wichtig bei den Steuergeräten ist aber, daß das Signal eine Mindestspannung sein muß.


    Einen Spannungsabfall kann man zB. schon durch schlechte Steckerverbindungen haben, so daß das Signal dann gelegentlich mal nicht ausreicht. Es kann aber auch ein leichter Kabelbruch sein, der gelegentlich zum tragen kommt.
    Da nach Deiner "Rumwackelei" erstmal wieder alles funktionierte, könnten die beiden o.g. Ursachen in Frage kommen.

    - it's much better to have tools you don't need than need tools you don't have -
    IF ALL ELSE FAILS, CHANGE THE MUFFLER BEARINGS :D

    If you make something idiot proof, someone will create a better idiot

  • Du sprichst jetzt aber "nur" von dem Kurbelwellensensor, oder?
    Oder kann es auch an den Zündkabeln/Stecker liegen?


    Wo finde ich den Kurbelwellensensor im Motorraum?

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  • Der Kurbelwellensensor, auch OT Geber genannt, leidet manchmaldaran, daß am Simmerring etwas Öl tropft.
    Dann sammelt sich dort Dreck und stört das ganze.



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    Gruß Ingo


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  • Der Kurbelwellensensor, auch OT Geber genannt, leidet manchmaldaran, daß am Simmerring etwas Öl tropft.
    Dann sammelt sich dort Dreck und stört das ganze.



    Sent from my iPhone using Tapatalk



    OK... Und wo genau finde ich diesen Kurbelwellensensor?
    Reicht es dann wenn ich das sauber mache oder brauche ich einen neuen Sensor?

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  • Servus Barney.


    Vielleicht hilft es Dir weiter:


    Crankshaft Position (CKP) Sensor ReplacementRemoval Procedure


    Notice
    In order to prevent damage to the crankshaft position sensor reluctor wheel/ring care must be used when removing or installing this component.



    1.Raise and suitably support the vehicle. Refer to Lifting and Jacking the Vehicle in General Information.
    2.Remove the fuel line bracket nut (5).
    3.Remove the fuel line bracket from the bellhousing stud.
    4.Lower the vehicle.


    5.Remove the driver side rear ignition coil bolts.
    6.Reposition the coil.
    7.Disconnect the crankshaft position (CKP) sensor electrical connector.
    8.Use penetrating oil and allow the oil to soak around the CKP sensor prior to removing the sensor.


    9.Remove the CKP sensor bolt.
    10.Prior to removal of the CKP sensor, twist the sensor back and forth.
    11.Remove the CKP sensor


    12. Inspect the CKP sensor for wear.


    Important
    The CKP sensor is designed to contact the reluctor wheel of the crankshaft. Wear may be noticeable on the end of the sensor.


    13.Normal CKP sensor wear will be shown on the wear strips (1), and no wear will be shown on the sensor sensing element (2).


    14.Excessive or abnormal sensor wear will be shown on the sensing element (2).
    15.If excessive/abnormal wear is present, replace the sensor.


    Installation Procedure


    1.If reusing the old sensor, Inspect the O-rings for cuts, cracks, tears or damage, replace as needed.
    2.Lubricate the CKP sensor O-rings with clean engine oil.


    Important
    Ensure that the CKP sensor is fully seated against the crankshaft reluctor ring. The upper flange on the sensor MAY NOT seat against the engine block


    3.Install the CKP sensor


    Important
    The CKP sensor bolt has adhesive applied to the threads. The adhesive may have come off during removal of the bolt. Ensure that the bolt hole is clean of any debris before installing the reinstalling bolt.


    4.If reusing the old sensor, apply thread adhesive GM P/N United States 12345493, GM P/N Canada 10953488, or equivalent to the bolt threads.


    Notice
    Use the correct fastener in the correct location. Replacement fasteners must be the correct part number for that application. Fasteners requiring replacement or fasteners requiring the use of thread locking compound or sealant are identified in the service procedure. Do not use paints, lubricants, or corrosion inhibitors on fasteners or fastener joint surfaces unless specified. These coatings affect fastener torque and joint clamping force and may damage the fastener. Use the correct tightening sequence and specifications when installing fasteners in order to avoid damage to parts and systems.


    5.Install the CKP sensor bolt. Tighten
    Tighten the bolt to 12 N·m (106 lb in).
    6.Connect the CKP sensor electrical connector.
    7.Position the coil to the rocker cover.
    8.Install the driver side rear ignition coil bolts. Tighten


    9.Raise the vehicle.
    10.Install the fuel line bracket to the bellhousing stud.
    11.Install the fuel line bracket nut (5).
    12.ower the vehicle.
    13.Perform the CKP system variation learn procedure. Refer to CKP System Variation Learn Procedure .


    CKP System Variation Learn Procedure


    Important
    For additional diagnostic information, refer to DTC P1336 .



    Install a scan tool.
    With a scan tool, monitor the powertrain control module for DTCs. If other DTCs are set, except DTC P1336, refer to Diagnostic Trouble Code (DTC) List for the applicable DTC that set.
    With a scan tool, select the crankshaft position variation learn procedure.
    Observe the fuel cut-off for the engine that you are performing the learn procedure on.
    The scan tool instructs you to perform the following items:
    Block the drive wheels.
    Apply the vehicles parking brake.
    Cycle the ignition from OFF to ON.
    Apply and hold the brake pedal.
    Start and idle the engine.
    Turn OFF the A/C.
    Place the vehicles transmission in Park (A/T) or Neutral (M/T).
    The scan tool monitors certain component signals to determine if all the conditions are met to continue with the procedure. The scan tool only displays the condition that inhibits the procedure. The scan tool monitors the following components:
    Crankshaft position (CKP) sensors activity--If there is a CKP sensor condition, refer to the applicable DTC that set.
    Camshaft position (CMP) sensor activity--If there is a CMP sensor condition, refer to the applicable DTC that set.
    Engine coolant temperature (ECT)--If the engine coolant temperature is not warm enough, idle the engine until the engine coolant temperature reaches the correct temperature.
    With the scan tool, enable the crankshaft position system variation learn procedure.


    Important
    While the learn procedure is in progress, release the throttle immediately when the engine starts to decelerate. The engine control is returned to the operator and the engine responds to throttle position after the learn procedure is complete.



    Slowly increase the engine speed to the RPM that you observed.
    Immediately release the throttle when fuel cut-off is reached.
    The scan tool displays Learn Status: Learned this ignition. If the scan tool does NOT display this message and no additional DTCs set, refer to Symptoms - Engine Mechanical in Engine Mechanical. If a DTC set, refer to Diagnostic Trouble Code (DTC) List for the applicable DTC that set.
    Turn OFF the ignition for 30 seconds after the learn procedure is completed successfully.


    DTC P0335
    Circuit Description
    The crankshaft position (CKP) sensor signal indicates the crankshaft speed and position. The CKP sensor is connected directly to the powertrain control module (PCM), and consists of the following circuits:


    The 12-volt reference circuit
    The low reference circuit
    The CKP sensor signal circuit
    Conditions for Running the DTC
    DTCs P0101, P0102, P0103, P0341, P0342, or P0343 are not set.
    The camshaft position (CMP) sensor is transitioning.
    The mass air flow (MAF) is more than 3 g/s in the crank mode.
    The MAF is more than 5 g/s in the running mode.
    Conditions for Setting the DTC
    The PCM determines no signal from the CKP sensor for more than 3 seconds.


    Action Taken When the DTC Sets
    The control module illuminates the malfunction indicator lamp (MIL) on the second consecutive ignition cycle that the diagnostic runs and fails.
    The control module records the operating conditions at the time the diagnostic fails. The first time the diagnostic fails, the control module stores this information in the Failure Records. If the diagnostic reports a failure on the second consecutive ignition cycle, the control module records the operating conditions at the time of the failure. The control module writes the operating conditions to the Freeze Frame and updates the Failure Records.
    Conditions for Clearing the MIL/DTC
    The control module turns OFF the malfunction indicator lamp (MIL) after 3 consecutive ignition cycles that the diagnostic runs and does not fail.
    A current DTC, Last Test Failed, clears when the diagnostic runs and passes.
    A history DTC clears after 40 consecutive warm-up cycles, if no failures are reported by this or any other emission related diagnostic.
    Clear the MIL and the DTC with a scan tool.
    Diagnostic Aids
    The following conditions may cause this DTC to set:


    Poor connection or poor terminal tension at the sensor--Refer to Testing for Intermittent and Poor Connections in Wiring Systems.
    Crankshaft reluctor wheel damage or improper installation
    Excessive air gap between the CKP sensor and the reluctor wheel
    The engine running out of fuel
    Foreign material passing between the sensor and the reluctor wheel
    Excess crankshaft end play causes the CKP sensor reluctor wheel to move out of alignment with the CKP sensor. This could result in any one of the following:


    A no start
    A start and stall
    Erratic performance
    For an intermittent, refer to Intermittent Conditions .


    Test Description
    The numbers below refer to the step numbers on the diagnostic table.


    This step determines if the fault is present.


    This step simulates a CKP sensor signal to the PCM. If the PCM receives the signal, the fuel pump will operate for about two seconds.


    The CKP system variation learn procedure must be performed anytime the relationship between the CKP sensor and the CKP reluctor wheel is changed.


    The CKP system variation learn procedure must be performed anytime the relationship between the CKP sensor and the CKP reluctor wheel is changed.


    Step
    Action
    Values
    Yes
    No

    Schematic Reference: Engine Controls Schematics

    1
    Did you perform the Diagnostic System Check-Engine Controls?
    --
    Go to Step 2
    Go to Diagnostic System Check - Engine Controls

    2
    Does the engine start and continue to run?
    --
    Go to Step 3
    Go to Step 4

    3
    Observe the Freeze Frame/Failure Records data for this DTC.
    Turn OFF the ignition for 30 seconds.
    Start the engine.
    Operate the vehicle within the conditions for running the DTC as specified in the supporting text or as close as the Freeze Frame/Failure Records data that you observed.
    Does the DTC fail this ignition?
    --
    Go to Step 4
    Go to Diagnostic Aids

    4

    Caution
    Before proceeding, remove the fuses for the ignition coil and fuel injector feed circuits in order to prevent personal injury from engine rotation, sparks, and excessive engine fueling.




    Important
    An internally shorted CAM sensor can cause DTC P0335 to set. Test this circuit for a short before proceeding with this diagnostic table. Refer to Circuit Testing and Wiring Repairs in Wiring Systems.



    Turn ON the ignition, with the engine OFF.
    Disconnect the crankshaft position (CKP) sensor harness connector. Refer to Crankshaft Position (CKP) Sensor Replacement .
    Measure the voltage from the CKP sensor 12-volt reference circuit and a good ground using the DMM .
    Does the DMM display the specified value?
    B+
    Go to Step 5
    Go to Step 7

    5
    Measure the voltage between the CKP sensor 12-volt reference circuit and the CKP sensor low reference circuit using the DMM.


    Does the DMM display the specified value?
    B+
    Go to Step 6
    Go to Step 8

    6
    Momentarily connect the test lamp between the CKP sensor signal circuit and the CKP sensor 12-volt reference circuit.


    Does the fuel pump operate when ignition voltage was applied to the CKP sensor signal circuit?
    --
    Go to Step 10
    Go to Step 9

    7
    Test for an open in the CKP sensor 12-volt reference circuit. Refer to Circuit Testing in Wiring Systems.
    If you find an open or a short to ground, repair the circuit as necessary. Refer to Wiring Repairs in Wiring Systems.
    Did you find and correct the condition?
    --
    Go to Step 16
    Go to Step 14

    8
    Test for an open or a poor connection in the CKP sensor low reference circuit. Refer to Testing for Continuity or Testing for Intermittent and Poor Connections in Wiring Systems.
    If you find an open or poor connection, repair the condition as necessary. Refer to Wiring Repairs or Repairing Connector Terminals in Wiring Systems.
    Did you find and correct the condition?
    --
    Go to Step 16
    Go to Step 14

    9
    Test the CKP sensor signal circuit for the following conditions:
    An open
    A short to ground
    A short to voltage
    Repair the circuit as necessary. Refer to Wiring Repairs in Wiring Systems.
    Did you find and correct the condition?
    --
    Go to Step 16
    Go to Step 10

    10
    Inspect for poor connections at the CKP sensor. Refer to Testing for Intermittent and Poor Connections in Wiring Systems.
    If you find a poor connection repair the condition as necessary. Refer to Repairing Connector Terminals in Wiring Systems.
    Did you find and correct the condition?
    --
    Go to Step 16
    Go to Step 11

    11

    Important
    The CKP System Variation Learn Procedure must be performed anytime the relationship between the CKP sensor and the CKP reluctor wheel is changed. Refer to CKP System Variation Learn Procedure .



    Remove the CKP sensor. Refer to Crankshaft Position (CKP) Sensor Replacement .
    Visually inspect the CKP sensor for the following conditions:
    Physical damage
    Loose or improper installation
    Wiring routed too closely to secondary ignition components
    Repair the circuit as necessary. Refer to Wiring Repairs in Wiring Systems.
    Did you find and correct the condition?
    --
    Go to Step 16
    Go to Step 12

    12
    Inspect the CKP reluctor wheel for damage or looseness.
    If you find the CKP reluctor wheel damaged, refer to Diagnostic Aids in this DTC and Crankshaft and Bearings Installation in Engine Mechanical.
    Perform the CKP System Variation Learn Procedure. Refer to CKP System Variation Learn Procedure .
    Did you find and correct the condition?
    --
    Go to Step 16
    Go to Step 13

    13
    Replace the CKP sensor. Refer to Crankshaft Position (CKP) Sensor Replacement .
    Perform the CKP System Variation Learn Procedure. Refer to CKP System Variation Learn Procedure .
    Did you complete the repair?
    --
    Go to Step 16
    --

    14
    Inspect for poor connections at the PCM. Refer to Testing for Intermittent and Poor Connections in Wiring Systems.
    If you find a poor connection, repair the condition as necessary. Refer to Connector Repairs in Wiring Systems.
    Did you complete the repair?
    --
    Go to Step 16
    Go to Step 15

    15
    Replace the PCM. Refer to Powertrain Control Module (PCM) Replacement .


    Did you complete the replacement?
    --
    Go to Step 16
    --

    16
    Use the scan tool in order to clear the DTCs.
    Turn OFF the ignition for 30 seconds.
    Start the engine.
    Operate the vehicle within the Conditions for Running the DTC as specified in the supporting text.
    Does the DTC run and pass?
    --
    Go to Step 17
    Go to Step 2

    17
    With a scan tool, observe the stored information, Capture Info.


    Does the scan tool display any DTC that you have not diagnosed?
    --
    Go to Diagnostic Trouble Code (DTC) List
    System OK

  • Nee nee, da ist nix mit Öl und Staub und Dreck und Störung bei dem Motörchen .....
    Der CKP sitzt beim 8,1l BBC im Motorblock im Ölbad und schleift direkt auf der Kurbelwelle. Der wird auch nicht defekt sein, denn der kennt eigentlich nur heil oder kaputt.


    Du findest den .... ähm, vermutlich garnicht .... jedenfalls nicht mit normalen Fingerchen. Der sitzt hinten zwischen dem linken Zylinderkopf und der Getriebeglocke im Motorblock. Das Kabel dazu kommt aus dem rückwärtigen dicken Motorkabelbaum.
    Ausbauen kann man ihn nur, wenn man zuvor die Benzinleitungshalterung an der Getriebeglocke abschraubt und die EVAP-Leitung trennt. Das Ding ist leider sehr lang und empfindlich; deshalb brauchjt man zum Ausbau Platz.

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  • Uiii, der Harry der Teufelskerl .... war wieder schneller :rolleyes: ... na egal.

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  • Sind zwar sehr viele Informationen die ich nicht verstehe, aber ein wenig wirds mir sicher helfen... Danke Harry !!!

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  • Nee nee, da ist nix mit Öl und Staub und Dreck und Störung bei dem Motörchen .....
    Der CKP sitzt beim 8,1l BBC im Motorblock im Ölbad und schleift direkt auf der Kurbelwelle. Der wird auch nicht defekt sein, denn der kennt eigentlich nur heil oder kaputt.


    Du findest den .... ähm, vermutlich garnicht .... jedenfalls nicht mit normalen Fingerchen. Der sitzt hinten zwischen dem linken Zylinderkopf und der Getriebeglocke im Motorblock. Das Kabel dazu kommt aus dem rückwärtigen dicken Motorkabelbaum.
    Ausbauen kann man ihn nur, wenn man zuvor die Benzinleitungshalterung an der Getriebeglocke abschraubt und die EVAP-Leitung trennt. Das Ding ist leider sehr lang und empfindlich; deshalb brauchjt man zum Ausbau Platz.



    Aha... Das Kabel was auf der Fahrerseite oben neben einem schwarzen Kasten herläuft? Das ist ja ein richtig dicker Kabelbaum. An dem habe ich nämlich auch gewackelt...


    Muss jetzt gleich zur Arbeit. Mal sehen ob er anspringt... Ansonsten fahre ich mit dem Cutlass und schaue morgen nochmal nach den Kabeln.- ;(

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  • Viel wichtiger ist ja wohl, auch von der Arbeit wech kommen!!!! Nich hin!!!:lach:


    Dafür hab ich Kollegen... ;(;(;(


    Don´t paint the devil on the wall !!!

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  • So, hab jetzt nochmal ein paar Steckverbindungen gecheckt. Leider habe ich kein Kontaktspray hier. Das werde ich mir morgen kaufen und dann nochmal alle Steckverbindungen damit einsprühen.


    Kann mir jemand sagen welche Steckverbindungen wichtig sind?
    Es soll da einen Kabelbaum geben der vom Innenraum in den Motorraum geht welcher mit einer art Bügelverschluss gesichert ist und der des öfteren mal Kontaktprobleme haben kann... Wo finde ich diesen?

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  • Heute nun... auf der Autobahn ist folgendes passiert... ;(


    Fuhr ca. 110km/h bei warmen Motor auf der Autobahn. Plötzlich... Motor aus. Ich rollte weiter mit dem Fuss auf dem Gaspedal. Bordspannung war alles ok. Radio lief, alles andere war auch an...
    Dann nach ca. 3-5sec. sprang er wieder an und die Drehzahl war sofort wieder da...


    Ich denke das alles was weiter oben steht und dem was heute passiert ist mit dem beschriebenen von vor ca. 3 Monaten zusammenhängt.


    Hier der Threat:
    Bitte melden Sie sich an, um diesen Link zu sehen.


    Auf jeden Fall weiss ich jetzt das wenn er ausgeht nicht der Schlüssel in die "Aus" Stellung springt. Denn sonst wäre er heute nicht einfach wieder angesprungen und ich musste am ende der Fahrt auch ganz normal den Schlüssel betätigen um den Motor abzuschalten.



    Ach und nochetwas... Ist es normal das die "Service Engine Soon" Lampe wieder erlischt ohne das ich den Fehler gelöscht habe? Denn das war heute morgen der Fall...
    Gestern brannte sie noch als ich unterwegs war...



    Ich hoffe irgendwer kann mir jetzt weitere hilfreiche Tips geben... ;(;(;(

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  • einmal Fehler auslesen bitte

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  • einmal Fehler auslesen bitte



    Immer noch derselbe von Donnerstag... Kein weiterer hinzugekommen...


    P0335


    Ich hab ihn jetzt mal gelöscht...

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  • So... weiter im Text...


    Heute hab ich ihn mal aufgebockt und von unten alle Steckverbindungen die ich finden konnte mit Kontaktspray eingesprüht. Auch die Massekabel unterm Auto und oben waren bombenfest. Habe sie aber auch nochmal eingesprüht...
    Batteriepole auch eingesprüht und richtig festgezogen... Im Motorraum alle gefundenen Stecker eingesprüht... Die Zündstecker mal alle auf richtigen sitz überprüft.
    Augenscheinlich konnte ich absolut nichts defektes feststellen...


    Angesprungen ist er nach der "Behandlung" auch sofort wieder... Jetzt heisst es abwarten was passiert...




    Falls noch jemad eine Idee hat.......................... ;(;(;(

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  • Hm könnte es nicht auch das Motorsteuergerät sein das defekt ist? Oder zumindest einen an der Waffel hat. Ich wüsste nicht warum dein PU sonst ausgehen würde während der Fahrt, wenn es andere Probleme wären kündigt sich das doch oft vorher an schon...


    Aber ansonsten bin ich überfragt wie so oft...

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